پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

سرانه مصرف لبنیات در خراسان رضوی تا ۳۰ درصد کاهش داشته است | فعالیت کارخانجات لبنی استان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۶۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
  • ۱
سرانه مصرف لبنیات در خراسان رضوی تا ۳۰ درصد کاهش داشته است | فعالیت کارخانجات لبنی استان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان‌ رضوی گفت: با افزایش قیمت محصولات لبنی در اردیبهشت ماه سال جاری، سرانه مصرف لبنیات در استان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز مهدی هدایت‌نیا در خصوص وضعیت تولید و میزان تقاضای لبنیات در خراسان رضوی اظهار کرد: با افزایش قیمت محصولات لبنی در اردیبهشت ماه سال جاری، سرانه مصرف لبنیات در استان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: سرانه مصرف استان سالانه در حال کاهش است؛ در گذشته سرانه مصرف لبنیات ۱۱۰ کیلوگرم بوده، اما اکنون به ۷۰ کیلوگرم رسیده، یعنی ظرف ۱۰ سال سرانه مصرف لبنیات در استان ۴۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

کاهش صادرات لبنیات در سال جاری

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در خصوص صادرات مواد لبنی در استان عنوان کرد: علی‌رغم کاهش سرانه مصرف، صادرات لبنیات افزایش پیدا کرده و سال گذشته حدود ۷۱۶ میلیون و ۴۶۹ هزار دلار مواد لبنی صادر شد که سهم خراسان رضوی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این مقدار است.

هدایت‌نیا خاطرنشان کرد: صادرات در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل اینکه قیمت جهانی کاهش و قیمت مواد لبنی در ایران افزایش پیدا کرده، کاهشی بوده و در این صورت صادرکنندگان زیان فراوانی را متحمل خواهند شد و تنها دلیلی که محصولات خود را صادر می‌کنند، نبود نقدینگی در بازار داخل است. ارزش صادرات محصولات لبنی از قیمت تمام شده بسیار کمتر است.

وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه محصولات لبنی عنوان کرد: در سال جاری قیمت شیر حدود ۲۵ درصد، هزینه دستمزد ۵۴ درصد، هزینه پتروشیمی و بسته بندی۲۰۰ درصد و هزینه بار ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش‌ها باعث افزایش قیمت محصول و کاهش تقاضای مواد لبنی و رفتن مردم به سمت مواد لبنی سنتی خواهد شد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی بیان کرد: مواد لبنی سنتی ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات صنعتی ارزان‌تر است، زیرا تولیدکنندگان محصولات سنتی خود تولید کننده و هم مصرف کننده هستند.

کاهش ۲۰ درصدی تولید شیر گاو

هدایت‌نیا ادامه داد: سال گذشته روزانه ۲۵۰۰ تن شیر وارد کارخانه‌های استان می‌شد که این رقم در سال جاری روزانه به حدود ۲۰۰۰ تن رسیده یعنی تولید شیر گاو ۲۰ درصد کاهش داشته است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی در خصوص آغاز توزیع شیر در مدارس طی سال جاری تحصیلی و تاثیر آن بر سرانه مصرف محصولان لبنی استان عنوان کرد: توزیع شیر تنها در مقطع ابتدایی و تاکنون در حد حرف بوده، این موضوع در برنامه ششم توسعه بوده و به آن عمل نشده و در برنامه هفتم توسعه، دولت این موضوع را حذف کرده، اما امسال دوباره توسط مجلس به تصویب رسیده است که به گفته وزیر آموزش و پرورش بودجه مهیا شده و شیر توزیع خواهد شد و رئیس جمهور نیز فرمودند که شیر در مدارس توزیع شده است.

تاثیر توزیع شیر در مدارس بر سرانه مصرف استان

هدایت‌نیا ادامه داد: شیری که توزیع شده توسط تنها چند کارخانه آن هم دو تا سه روز در مدارس توزیع شده و توزیع رایگان همیشگی نبوده است. سرانه مصرف لبنیات در استان در صورت توزیع شیر تنها در مدارس ابتدایی ۲درصد و توزیع در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان ۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه نظارتی از جانب وزارت بهداشت و دامپزشکی بر روی فرآورده‌های لبنیات سنتی وجود ندارد، اظهارکرد: این دو اداره وظیفه قانونی خود را اجرایی نمی‌کنند. فروش شیر خام طبق قوانین دامپزشکی کشور ممنوع بوده، اما هیچگونه برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

علوفه دولتی به دست گاودار سنتی نمی‌رسد

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی درباره تولید شیر گاوداران سنتی استان افزود: تولید شیر گاو سنتی به دلیل قیمت بالای علوفه ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. علوفه دولتی به دست گاودار سنتی نمی‌رسد و به اجبار علوفه مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کند؛ یک گاودار سنتی روستایی نمی‌تواند از سامانه بازارگاه خرید انجام دهد. در این صورت نگهداری دام برای گاودار هیچ سودی ندارد و متاسفانه قیمت گوشت نیز افزایش پیدا کرده و به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده که گاودار قطعا تمایل بیشتری دارد تا دام خود را به کشتارگاه ببرد.

هدایت‌نیا با اشاره به فعالیت کمتر از ظرفیت کارخانجات مواد لبنی عنوان کرد: کارخانجات مواد لبنی مجموعا با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، زیرا تولید توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال شیرخام هم نیستند.

وی ادامه داد: درگذشته با شروع فصل پاییز و سردی هوا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد، اما امسال باتوجه به کاهش جهانی قیمت شیر، افزایش قیمتی نداشتیم؛ به طور مثال اکنون قیمت شیر کیلویی ۱۵ هزار تومان است که حتی به کیلویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما از اول مهر به کیلویی ۱۵ هزار تومان برگشت و به دلیل خرابی بازار ۱۵۰۰ تومان اضافی را حذف کردیم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با تاکید بر افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیرخام در سال جاری افزود: با اینکه قیمت علوفه‌های دولتی روند کاهشی داشته، قیمت شیر را در اردیبهشت ماه از کیلویی ۱۲ هزار تومان به کیلویی ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. شاید هزینه‌های دیگر گاوداری افزایش داشته، اما قیمت علوفه افزایش پیدا نکرده است.

وی عنوان کرد: تولید شیر قیمت جهانی پیدا کرده است. بیشتر محصولات لبنی به عراق و افغانستان صادر می‌شود که اکنون رقبای زیادی پیدا شده که کار را خراب کرده‌اند. به ویژه بلاروس بازار لبنیات ایران را بهم ریخته و قیمت شیرخشک جهانی ۲.۱ دلار را به ۱.۵ دلار به فروش می‌رساند و به دلیل تحریم این کشور اجناس خود را در افغانستان و عراق تخلیه می‌کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سکولار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
1
سرانه ی گوشت لخم و لبنیات ارگانیک اصل و برنج درجه یک شمال خانواده ی علم الهدی هم کم شده؟؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->